Doba dla każdego z nas ma tyle samo godzin, czyli tylko 24 godziny. Jakim cudem ktoś może w tym czasie zrobić tak wiele i jeszcze ma czas dla siebie, a inni nie mają chwili wytchnienia i jeszcze brakuje im na wszystko czasu. Takie osoby nurtuje pytanie “Dlaczego na wszystko brakuje mi czasu?” zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. Co jest tego przyczyną? Odpowiedź na te pytania jest jedna. Jest to złe zarządzanie czasem. Ale co to właściwie znaczy? Jest to nic innego jak zaplanowanie sobie każdej chwili pod kątem wykonywanych zadań, nie zapominając o krótkich chwilach przerwy.
Czym jest planowanie? Według encyklopedii zarządzania:
“Samo planowanie polega głównie na ustanawianiu celów i zgodnych do nich działań. Pojęcie to można rozumieć jako projekt na przyszłość i dobór odpowiednich środków dla jego organizacji. Planowanie może być również rozumiane jako działanie w przyszłość, opierające się na przewidywaniu późniejszych zdarzeń w ograniczonym czasie oraz dobór odpowiednich i najkorzystniejszych środków, celów, zadań i sposobów.”
Dobrze zorganizowany czas pozwala na efektywniejszą pracę. Zaczynając planowanie naszego dnia należy odpowiedzieć na pytanie: Co chcę dzięki temu osiągnąć/Jakie są moje oczekiwania odnośnie tego? Podczas planowania należy pamiętać aby z początku zabierać się za najtrudniejsze zadania. Robi się tak ponieważ jesteśmy w tym czasie pełni sił, a pod koniec pracy myślimy już o tym, aby wyjść, co nas czeka w domu czy jakie jeszcze inne obowiązki mamy do wykonania. Jeżeli nie jesteśmy w stanie sami zaplanować sobie działań, w internecie są dostępne bezpłatne programy do planowania. W takim planie ważne jest aby wyznaczyć sobie priorytetów. W dobrym zarządzaniu czasem nie może zabraknąć czasu przerwy. W takim czasie nie zalecane jest korzystanie z portali społecznościowych, ponieważ zawsze się przy takiej czynności przeciąga się przeznaczony na to czas, a ponowne zajęcie się pracą jest znacznie trudniejsze. Należy pamiętać również o poświęceniu czasu na posiłki, ponieważ praca z pustym żołądkiem może być tak samo efektywna jak jazda samochodem bez paliwa. Takie drobne przerwy pozwalają na krótki odpoczynek przeciążonego umysłu.

Co tak w ogóle oznacza dobre zarządzanie czasem?
Na pewno nie oznacza to wypełnienia całego swojego dnia co do minuty. Prosto wyjaśniając, taka czynność polega na zaplanowaniu swojego dnia w taki sposób aby wykonać wszystkie obowiązki i znaleźć czas dla siebie. Dobre zarządzanie czasem nie ma jednakowego działania dla wszystkich. Każdy dzień powinniśmy spędzać w taki sposób aby nie czuć, że zmarnowaliśmy czas czy co gorsze, że zmarnowaliśmy cały dzień.
Problemem jest również fakt, że bardzo często czujemy, że tracimy czas ze względu na przeciągające się zadania. często nie potrafimy odpoczywać, ponieważ stale myślimy o zadaniach które jeszcze na nas czekają, a to jest wielki błąd. W ten sposób nie nabieramy sił, a jeszcze bardziej ją tracimy. Nie powinniśmy przerzucać zadań ze względu na niechcenie, sprawia to tylko przesunięcie i skrócenie czasu na jego zrealizowanie, a mogliśmy to przecież zrobić szybciej. Pamiętajcie, że łatwiejsze zadania robi się szybciej i przyjemniej dlatego powinniśmy zostawiać je na koniec aby więcej czasu móc poświęcić właśnie na te nielubiane, trudniejsze i będą już z głowy.
W życiu zdarza się że nie wszyscy odczuwają potrzebę zarządzania czasem, a niektórzy po prostu mają to w nawyku i nie są nawet świadomi, że posługują się właśnie tym. Jednak każdy chce wyrobić się ze wszystkim w pracy i mieć czas na przyjemności nie planując ich wcześniej (spontanicznie). Zacznij planować i odpowiednio zarządzać swoim czasem. Z początku może być to trudne gdyż nie do końca będziemy wiedzieć ile czasu będzie zajmować nam konkretne zadanie, ale z czasem zaczniesz to robić odruchowo. Dzięki dobrej organizacji dnia samemu można się przekonać ile naprawdę mogą zajmować nam zadania. Możliwa jest opcja, że na jedne zadania dajemy sobie zdecydowanie za dużo czasu, a na inne znacznie mniej dlatego wolny czas przeznaczamy właśnie na te zadania.
Taka organizacja czasu jest bardzo pomocna dla osób które mają problemy z zapamiętaniem wszystkich swoich obowiązków, mają problem ze skupieniem się na jednym zadaniu czy nie potrafią wyznaczyć celu i właśnie dla takich osób powstała nauka o zarządzaniu czasem, aby im pomóc.